Lyngby

Lyngby grænser mod vest op til Mølleådalen og Sorgenfri Slotspark og mod øst til Helsingør Motorvejen og mod syd Ermelundskilen. Der er flere parker og grønne områder i Lyngby.

Lyngby består af fem kvarterer: Jægersborgvej, Fortunbyen, Fuglevad, DTU og Lyngby Idrætsby .

Lyngby voksede op omkring et vadested ved Mølleåen. Den ældste landsby lå omkring kirken og Lyngby Kirkestræde. I 1600-tallet voksede landsbyen op ad bakken til den nuværende placering populært kaldet Bondebyen.

Lyngby består primært af villaer og etageboliger. Lyngby har ca. 8.300 indbyggere.


Lyngby bydel set mod DTU. ©Lyngby-Taarbæk Kommune

DTU i den nordlige del af Lyngby er et selvejende universitet med uddannelse, forskning, myndighedsbetjening og innovation. DTU er et globalt eliteuniversitet med unikke faciliteter og stærke uddannelses- og forskningsmiljøer. DTU har med planlægning af letbanen fået stationsnærhed og har ønske om at udvikle campus.

Lyngby har et bydelscenter med dagligvarebutikker på Lyngbygårdsvej. Derudover er der flere lokale butikker.

Lyngby er godt forsynet med ældreboliger.

I bydelen ligger kommuneskolen Lindegårdsskolen, som blev indviet i 1933. I 2016-2017 gennemgik skolen en omfattende ud- og ombygning.

Hovedstadens Letbane

I 2011 blev kommunerne, Region Ho­vedstaden og Transportministeriet enige om en samarbejdsaftale. Og i 2026 forventes letbanen at køre sin første tur mellem Lundtofte og Ishøj. Letbanen får syv stationer i Lyngby-Taarbæk Kommune. Bydelen Lyngby får fire letbanestationer: Fortunbyen, Akademivej DTU, Anker Egelunds Vej DTU og Rævehøjvej.

 

Af kortet fremgår letbanen samt områderne Dyrehavegårds Jorder og Tracéet langs Helsingørmotorvejen opdelt i tracéet nord, midt og syd.

 

 

Lyngby Stadion

I 2021 blev Lyngby Stadion sat til salg sammen med en byggeret på 13.500 m² til boliger og erhverv. I 2024 godkendte kommunalbestyrelsen lokalplanen for udvikling af området, som giver mulighed for etablering af seniorboliger, ungdomsboliger til studerende og forskelligt erhverv som kan understøtte oplevelsen af en levende Lyngby Idrætsby. Herudover giver lokalplanen mulighed for at Stadion kan ombygges til et lukket stadion.

Tracéet langs Helsingørmotorvejen og DTU

Langs Lundtoftegårdsvej, på DTU og i den nordligste ende af Tracéet langs Helsingørmotorvejen anlægges letbanen. Tracéet er udpeget til stationsnært kerneområde, da letbanens stationer giver mulighed herfor. Området er under udvikling og har været det i en årrække. I Tracéet er der blandt andet mulighed for at etablere videnserhverv, letbane og stationer.  I den sydligste del af området er der desuden mulighed for særlig pladskrævende detailhandel, samt tekniske anlæg som f.eks. LAR-anlæg. Planlægningen understøtter fortætning og bæredygtig udvikling omkring letbanen. Høj kvalitet i arkitektur, landskab og byrum er centralt, hvilket bl.a. sikres gennem krav om variation i højder og udformning af bebyggelsen. Der er ny planlægning undervejs i Tracéet midt, herunder for forskerpark og erhvervsdomicil.  Der er ubebyggede arealer i Tracéet syd og nord, der på et tidspunkt kan udbydes og udvikles. 

DTU og det blandede bolig- og erhvervsområde lige nord for DTU er også under udvikling og har været det i en årrække. Der er bl.a. opført 500 ungdomsboliger og yderligere 180 boliger samt erhverv er planlagt.

Der anlægges to letbanestationer på DTU. Kommunen er i gang med ny planlægning for DTU Campus, hvor der arbejdets på at skabe bedre og grønnere mobilitet og større tæthed i bebyggelsen.

For at bevare udsigten ud over de grønne områder fra Eremitageslottet er der aftalt regler om højdegrænser af hensyn til sigtelinjer fra Eremitageslottet ud over bydelene Hjortekær, Lundtofte og Lyngby.

Der skal ved ny bebyggelse tages særlige hensyn til sigtelinjer fra Eremitageslottet i Dyrehaven.

LINKS

Se rammer for Lyngby bydel