Tilgængelighed og fremkommelighed er præmissen for handelslivet i Kongens Lyngby Centrum. Men der er også behov for at øge oplevelsesværdien og skabe byrum, der giver sociale, sanselige og rige oplevelser året rundt for alle. Det er balancen mellem tilgængelighed og oplevelsesværdi, der er fokus i strategien for mobilitet og optimering af parkering.
Kongens Lyngby Centrum er trafikalt meget velbetjent, ligesom der er en høj parkeringskapacitet. Det er forhold der gør det attraktivt for besøgende og handlende at køre til byen, og en kvalitet, som udviklingsplanen lægger op til at bevare. I dag fylder trafik og parkering meget i de centrale by- og gaderum på bekostning af byliv og oplevelsesværdi.
Målet med denne strategi er at fredeliggøre byen for at frigive plads til bylivet, og samtidig skabe en smidig og effektiv trafikmodel, der bibeholder det høje serviceniveau, som byen tilbyder i dag.
Optimering af parkering
Parkeringsstrategi
• Af hensyn til miljøet søges p-pladserne samlet i færre og større anlæg i parkeringshuse og/eller under terræn.
• Nye anlæg placeres fortrinsvis ved indfaldsvejene Lyngby Hovedgade nord og syd samt Buddingevej.
Fordelingsringen sikrer en let og fremkommelig adgang til parkeringspladserne i Kongens Lyngby Centrum. Samtidig fordeler den bilerne via de overordnede veje til resten af kommunen, og det giver mulighed for at aflaste den centrale del af Lyngby Hovedgade.
Da Klampenborgvej og Lyngby Torv er lukket for biltrafik ifm. anlæg af letbanen, er der, for at minimere søgetrafikken på fordelingsringen indgået en tilkøbsaftale med Hovedstadens Letbane, med mulighed for at etablere et p-hus syd for Lyngby Torv. Det betyder, at der kan fjernes en række p-pladser i terræn for at skabe plads til andre formål, som f.eks. byrum og fortsat være tilstrækkeligt antal parkeringspladser i byen. Dermed fjernes de trafikale "magneter", som mange offentlige parkeringspladser udgør.
Mulig fredeliggørelse af Lyngby Hovedgade
Med en optimering af parkeringsstrukturen i Kongens Lyngby Centrum, koncentreres den p-søgende trafik på fordelingsringen, og derved gøres det muligt at fredeliggøre Lyngby Hovedgade. Det omkringliggende vejnet og fordelingsringen kan godt håndtere den trafik, som flyttes væk fra Lyngby Hovedgade.
Se mere om Udviklingsplanen her:
Udviklingsplan for Kongens Lyngby Centrum
Et nyt p-hus på Kastanievej er en central brik i udviklingsplanen, som skal frigøre arealer til byrum og byudvikling og bidrage til trafikal fredeliggørelse af Kongens Lyngby Centrum.
Med et p-hus på Kastanievej, foreslås et stort hus på et markant hjørne i Kongens Lyngby Centrum.
Der foreslås på én gang et optimeret og effektivt p-hus og et lokalt indpasset byggeri. P-huset vil kunne rumme mellem 200-350 p-pladser, alt efter anvendelse, som kan kombineres med andre anvendelser, der understøtter bylivet i området, ligesom
det optimeres for grøn mobilitet.
P-hus Kastanievej