Kommuneplanen åbner mulighed for reduktion i gældende p-normer i stationsnære kerneområder og i særligt stationsnære kerneområder.
Formålet med muligheden for at kunne reducere i etablering af parkeringspladser er blandt andet at kunne motivere til bæredygtighed ved at støtte brugen af kollektiv trafik eller grøn mobilitet og undgå etablering af unødvendige p-pladser og dermed give mulighed for opholds- og byrum til blandt andet byliv og bynatur.
Det vil blive vurderet i hvert enkelt tilfælde på baggrund af eksisterende forhold – herunder:
- antal og benyttelsesgrad af eksisterende p-pladser og deres placering i forhold til ny bebyggelse,
- anvendelse fx typen af boliger eller erhverv i forhold til p-normen,
- på baggrund af parkerings- og trafik-analyse,
- bebyggelsens nærhed og adgange til en station,
- forhold for cyklister – herunder ladcykler,
- mulighed for bevaring af eksisterende beplantning,
- det visuelle udtryk og andre parametre.
Reduktion i p-normer kan vurderes i stationsnært kerneområde i forbindelse med en af følgende modeller:
- udnyttelse til bolig og erhverv (kontor, detailhandel m.m.),
- dobbeltudnyttelse mellem erhverv (kontor) og bolig efter fastlagt metode
Reduktion i p-normer kan desuden overvejes i særligt stationsnært kerneområde 300 m og 150 m fra Lyngby Station i forbindelse med:
- Fortætning med erhverv (kontor)
Reduktionsmulighed
- Stationsnært kerneområde (600 m)
Erfaringer viser, at lokalisering i stationsnært kerneområde indebærer mindre bilkørsel og fremmer brugen af kollektiv transport. Effekten er størst ved placering af arbejdspladser tæt på en station end ved placering af boliger tæt på en station. Jo tættere placeringen er på en station, jo højere er effekten. Der kan være andre reguleringer i samfundet, der ændrer på dette billede. Reduktion i antal parkeringspladser med op til 10% for boliger og op til 25% for erhverv (kontor, detailhandel m.m.) er sat på baggrund af erfaringer for parkeringsbehovet.
- Særligt stationsnære kerneområder (300 m og 150 m fra Lyngby Station)
Lyngby Station er den 7. mest benyttede station i Danmark og et væsentligt transportknudepunkt for den kollektive trafik. Dette forhold bliver yderligere styrket ved åbning af Hovedstadens Letbane i 2026. Områder, der ligger særligt tæt på stationen, defineres som et "særligt stationsnært kerneområde" med dertilhørende mulighed for yderligere reduktion i krav om p-pladser. Kommuneplanen fastlægger på retningslinjekortet under ”stationsnære områder” en zoneopdeling på henholdsvis 300 m og 150 m i det "særligt stationsnære kerneområde" omkring Lyngby Station. Ved placering i særligt stationsnært kerneområde (300 og 150 m fra Lyngby Station) kan parkeringskrav til erhverv (kontor) efter en konkret vurdering reduceres op til 40 % (op til 1:83 m²) inden for en afstand af 300 m fra Lyngby Station (S-tog og Letbane), samt op til 60 % reduktion (op til 1:125 m²) inden for en afstand af 150 m fra de to stationer. Størstedelen af et projektområde, skal være beliggende inden for enten 300 m eller 150 m for at være omfattet af mulighederne inden for særligt stationsnært kerneområde.
Principper for dobbeltudnyttelse i stationsnært kerneområde
Forskellige anvendelser/funktioner kan have forskellige parkeringsbehov i løbet af døgnet. På den baggrund kan det overvejes at give mulighed for såkaldt dobbeltudnyttelse af p-pladserne i et vist omfang.
Dobbeltudnyttelse beregnes for ét større sammenhængende parkeringsanlæg. Parkeringsanlæg, der etableres og reguleres på denne baggrund, skal være offentligt tilgængelige for de anvendelser/funktioner, der indgår i beregningen. Nedenstående tabel viser beregningsværdier for dobbeltudnyttelse og er som udgangspunkt baseret på hollandske erfaringstal, tilpasset danske behov.
Parkeringsbehovet fastlægges ved at beregne den forventede efterspørgsel (belægningen) i de forskellige tidsrum, hvorefter behovet fastsættes som den samlede forventede højeste efterspørgsel (belægning).
Anvendelse |
Hverdage | Lørdag | Søndag | |||
Morgen | Middag | Aften | Middag | Aften | Middag | |
Boliger | 50% | 60% | 100% | 60% | 60% | 70% |
Kontor | 100% | 100% | 5% | 5% | 0% | 0% |
Tabellen angiver, hvor stor en del af parkeringen, der kan forventes belagt om morgenen, omkring middag (kl. 12-13) samt om aftenen og i weekenden.
Eksempel på beregning af parkeringsbehov ved dobbeltudnyttelse ved opførelse af ejendom med 50 etageboliger over 65 m²/stk. og 2.000 m² kontor.
I henhold til gældende p-normer skal der etableres:
50 boliger X 1,5 p-pladser = 75 p-pladser
2.000 m² kontor : 50 (1 plads pr. 50 m2) = 40 p-pladser
I alt krav om 115 p-pladser.
Reduktionsberegning - eksempel:
Anvendelse |
Hverdage | Lørdag | Søndag | |||
Morgen | Middag | Aften | Middag | Aften | Middag | |
Boliger (75 p-pladser) |
37,5 | 45 | 75 | 45 | 45 | 52,5 |
Kontor (40 p-pladser) |
40 | 40 | 2 | 2 | 0 | 0 |
I alt | 77,5 | 85 | 77 | 47 | 45 | 52,2 |
I dette eksempel kan det endelige krav til parkering efterfølgende fastsættes til 85, idet det vurderes at være på hverdage midt på dagen, at det højeste behov for parkering vil være til stede.
Principper for anlæg af p-pladser udenfor egen ejendom i særligt stationsnært kerneområde omkring Lyngby Station
Hvor parkeringspladser ikke kan anlægges på egen grund, kan der arbejdes med følgende muligheder:
- Det antal p-pladser, man IKKE – efter reduktion – har plads til at anlægge på egen grund, kan man købe/etablere på en anden matrikel, som man ejer, indenfor en radius af 300 m fra centrum af det aktuelle område under forudsætning af, at der på denne ejendom er ledig kapacitet. Løsningen tinglyses.
- Det antal p-pladser, man IKKE – efter reduktion – har plads til at anlægge på egen grund, kan man købe/etablere på en anden mands grund indenfor en radius af 300 m fra centrum af det aktuelle område under forudsætning af, at der på denne ejendom er ledig kapacitet. Løsningen tinglyses.
Vurdering af parkeringskravet i lokalcentrene Lundtofteparken, Brede Torv og Eremitageparken
I tre af kommunes lokalcentre; Lundtofteparken, Brede Torv og Eremitageparken er der tale om byområder, der i sin tid er tegnet, planlagt og udviklet som samlet område efter datidens normer og behov. Der er bl.a. ikke etableret parkeringspladser på egen grund. Kommuneplanen åbner mulighed for, at parkeringskravet ved udvikling i disse tre lokalcentre kan vurderes i hvert enkelt tilfælde på baggrund af de konkret forhold.
Handicap-p-pladser
Til vurdering af antal og størrelser på handicap-p-pladser anvendes følgende skema. Der er ikke tale handicap-p-pladser, der er reserveret med skiltning, der fx kan være på vejareal.
Parkeringsanlæggets størrelse |
Handicap-p-pladser til alm. biler (3,5 X 5,0 m) |
Handicap-p-pladser til kassebiler (4,5 X 8,0 m) |
1-9 | 1 | |
10-25 | 1 | 1 |
26-50 | 1 | 2 |
51-75 | 2 | 2 |
76-100 | 2 | 3 |
101-150 | 3 | 3 |
151-200 | 3 | 4 |
201-500 | 4 | 4 |
501-1000 | 4 | 5 |